lauantai 30. elokuuta 2008

Noora-Fisu, 1-0 ?

Näyttäisi siltä, että Fisu olisi yhdessä asialla antanut periksi ennen mua. Taisin kirjoittaakin, kun meillä on ollut pieniä erimielisyyksiä siitä, miten tulee käyttäytyä että pääsee metsässä vapaaksi. Fisun kanta kun on, että riittää kun vähän riehuu ja itkee niin vapaus on taattu. Mutta. Itse ajattelen asiasta hieman eri tavalla.

Olen vaatinut Fisulta istumista ja katsekontaktia. En sen enempää. Ja nyt sitten parin viikon ajan Fisu on kertakaikkisesti unohtanut istumisen jalon taidon lenkillä. Olemme sitten viettäneet pitkiä aikoja metsän reunassa paikallaan seisoskellen ja odottaen että pennun perä vihdoin laskeutuu maahan. Ja jos ei ole laskeutunut, niin olen joskus joutunut hieman "avustamaan" asiaa.

Mutta. Eilen en ollut edes antanut pennule käskyä istua kun se jo istuutui paikallee. Oli melkoisen ihmeissäni, mutta onnistuin reagoimaan nopeasti, kehumaan ja antamaan sille luvan "vapaa". Ajattelin, että tämä oli vain jokin mielenhäiriö, mutta tänään tapahtui lähes samalla tavalla. En ollut vielä antanut pennulle mitään käskyä, sillä olen kokenut sen turhaksi kun pentu ei ole yleensä sitä totellut. Nyt sitten Fisu seisoskeli taas paikallaan, alkoi jo hieman kyllästyä. Päätin piruuttaan kokeilla onneani ja käskin sitä istumaan. Ja mitä tekee pentu? Istuutuu! Wow! Kehuin, vapautin ja olin todella iloinen.

Todelakin on siis ollut jotain hyötyä, etten ole luovuttanut ja antanut asian olla. Ei F mikään tyhmä selvästi ole ja ilmeisesti se on todennut pääsevänsä helpommalla kun suostuu istahtamaan. Ensimmäinen erävoitto siis mun hyväksi...? 8)

Myös räyhä-ongelmaan tuntuisi välillä tulleen helpotusta. Tänäänkin lenkillä erään lenkkeilijän ohi päästiin täysin ilman liinan apua. Fisu oli menossa (tosin haukkumatta) lenkkeilijää kohti, mutta palasi mun luo kun kutsuin. Vapautin sen jälleen ja se oli taas suuntaamassa kohti ihmistä. Kielsin sitä menemästä ja pentuhan totteli!

Kun reitillemme osui marjastajia, Fisu oli tosi iloisena menossa niiden luo. Ei siis aikomustakaan haukkua tai räyhätä, vaan pelkkää hyväntuulisuutta ihmisiä kohtaan. Ei se siis kaikille huuda tai hauku. =)

Ei kommentteja: